Czym jest ocenianie kształtujące? To idea pracy wspomagająca uczenie się, polegająca między innymi na dawaniu dziecku informacji zwrotnej o tym, co już opanował, czego powinien się jeszcze nauczyć i w jaki sposób ma to zrobić.
Dzieci będą otrzymywały mniej ocen cyfrowych niż dotychczas, zdarzy się, że z niektórych przedmiotów wcale (tylko na koniec roku). W miejsce cyfry pojawi się informacja zwrotna nauczyciela o tym, co uczeń zrobił dobrze, czego w pracy zabrakło, jak powinien to poprawić i jak może sobie pomóc w opanowaniu danej umiejętności, jak ma się rozwijać. Zawsze zapowiemy uczniom, które prace będziemy oceniać stopniem. Oczywiście, na koniec roku, na świadectwie pojawi się ocena cyfrowa.

Jest to całkowicie zgodne z rozporządzeniem ministerialnym, które mówi, że "Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w jego uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć".

OK  jednak to nie tylko informacje zwrotne. Praca na lekcjach z OK przebiega zgodnie z pewnymi strategiami, które potocznie można nazwać stylem uczenia się. Nauczyciel, realizując podstawę programową, pracuje właśnie zgodnie z nimi. Poniżej przedstawiamy w pigułce i mamy nadzieję, że w przystępny sposób, o co chodzi w OK 🙂

 

 Opis strategii oceniania kształtującego

 

 Ogólne cechy OK

 Co to jest cel OK?

 

 

 Kryteria oceniania kształtującego

 

 

 Informacja zwrotna w OK

 

 

 samoocena OK

 

 

 Ocena koleżeńska

 

 

 

 

 

 

 

cvbuninj