INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Rodzaj innowacji: innowacja programowo – metodyczna
Temat innowacji: TRENING EDUKREATYWNOŚCI™
OGÓLNE ZAŁOŻENIA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Autor: Anna Sitek we współpracy z Anną Krenc, Magdaleną Przybysz i Weroniką Grochowską (Edukreatywne S.C.)
Temat: TRENING EDUKREATYWNOŚCI™
Przedmiot: dodatkowe zajęcia pozalekcyjne lub elementy
Rodzaj innowacji: innowacja programowo – metodyczna
Forma zajęć innowacyjnych: Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach obowiązkowych zajęć lekcyjnych
Adresaci innowacji: Uczniowie klas 4
Data wprowadzenia innowacji: październik 2020 r.
Data zakończenia innowacji: czerwiec 2021 r.
I Opis innowacji
TRENING EDUKREATYWNOŚCI™ to kompleksowe narzędzie do rozwijania kreatywności, umiejętności uczenia się oraz usprawniania funkcjonowania lewej półkuli u dzieci w wieku 6-12 lat do wykorzystania w trakcie codziennych zajęć lekcyjnych na każdym przedmiocie, a także jako osobne zajęcia poszerzające ofertę edukacyjną placówki.
Główne założenia zajęć:
- Trening to zajęcia usprawniające funkcjonowanie lewej półkuli (myślenie logiczne, matematyczne, mówienie, pisanie, planowanie, elementy sensoryczne)
- zajęcia rozwijające kreatywność i potencjał intelektualny (wyobraźnia, dostrzeganie podobieństw, twórcze myślenie)
- wprowadzanie innowacyjnych technik uczenia się, rozwijanie umiejętności samodzielnego uczenia się (mapy myśli, kreatywne notatki, uczenie się poprzez zabawę)
- eksperymenty naukowe
- wprowadzanie technik usprawniających zapamiętywanie, metod heurystycznych
- ćwiczenie umiejętności koncentracji uwagi,
Zajęcia Trening Edukreatywności™ podzielone są na trzy części:
- TRENING – ćwiczenia stymulujące pracę lewej półkuli mózgu, odpowiadającej między innymi za: logiczne myślenie, wykonywanie obliczeń matematycznych, mówienie, pisanie,planowanie
- EDU – ćwiczenia usprawniające proces uczenia się, zapoznanie uczniów z różnymi technikami nauki, tworzenie notatek przyjaznych mózgowi, gry i zabawy dydaktyczne
- KREATYWNOŚĆ - ćwiczenia stymulujące pracę prawej półkuli mózgu, odpowiadającej między innymi za: wyobraźnie, twórcze myślenie, dostrzeganie podobieństw
II Założenia ogólne
Główne założenia zajęć:
- Trening to zajęcia usprawniające funkcjonowanie lewej półkuli (myślenie logiczne, matematyczne, mówienie, pisanie, planowanie, elementy sensoryczne)
- zajęcia rozwijające kreatywność i potencjał intelektualny (wyobraźnia, dostrzeganie podobieństw, twórcze myślenie)
- wprowadzanie innowacyjnych technik uczenia się, rozwijanie umiejętności samodzielnego uczenia się (mapy myśli, kreatywne notatki, uczenie się poprzez zabawę)
- eksperymenty naukowe
- wprowadzanie technik usprawniających zapamiętywanie, metod heurystycznych
- ćwiczenie umiejętności koncentracji uwagi,
III Cele innowacji
Cel główny:
- rozwijanie twórczego, kreatywnego myślenia i działania uczestników zajęć
- kształcenie umiejętności uczenia się poprzez wprowadzanie technik usprawniających uczenie się
- rozwijanie potencjału intelektualnego uczestników zajęć
Cele szczegółowe:
- Wzrost wiary we własne możliwości w zakresie kreatywnego działania
- rozwijanie umiejętności samodzielnego uczenia się (mapy myśli, kreatywne notatki, uczenie się poprzez zabawę)
- zwiększenie motywacji i przyjemności z uczenia się
- pobudzanie ciekawości poznawczej uczniów
- rozwijanie umiejętności planowania własnych działań, planowania nauki,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym (skojarzenia, budowanie historii, znajdowanie analogii, przeciwieństw, tworzenie niebanalnych połączeń wyrazowych)
- nabywanie nowej wiedzy z zakresu nauk ścisłych, historii, geografii, ortografii, wiedzy ogólnej
IV Metody pracy
- metoda stacji zadaniowych
- metody stymulujące ciekawość poznawczą i myślenie pytajne
- metody wykorzystujące techniki myślenia dywergencyjnego
- metody wykorzystujące analogie i metafory
- metody oparte na dramie kreatywnej
- eksperymenty przyrodnicze
- dyskusja, burza mózgów
- metoda gier dydaktycznych
- metody problemowe
V Formy pracy
- praca grupowa (praca osoby prowadzącej zajęcia ze wszystkimi uczestnikami)
- praca w małych zespołach (3 – 4osobowych),
- praca indywidualna (jednolita,zróżnicowana)
- praca w parach
VI Przewidywane osiągnięcia uczniów (korzyści wdrożenia innowacji)
- Uczniowie poznają różne techniki zapamiętywania i sposoby uczenia się.
- Będą potrafili skutecznie planować swoją naukę.
- Uczestnicy zajęć nabędą nową wiedzę z zakresu nauk ścisłych, historii, geografii, ortografii, wiedzy ogólnej.
- Zwiększy się kreatywność uczniów.
- Uczniowie rozwiną umiejętność samodzielnego uczenia się (mapy myśli, kreatywne notatki, uczenie się poprzez zabawę)
- Zwiększy się motywacja uczniów do nauki.
- Uczniowie będą posługiwania się językiem ojczystym (skojarzenia, budowanie historii, znajdowanie analogii, przeciwieństw, tworzenie niebanalnych połączeń wyrazowych)
VII Ewaluacja
- Program Trening Edukreatywności™ zakłada systematyczną, bieżącą ewaluację zajęć poprzez obserwowanie postępów uczestników zajęć.
- Na zakończenie zajęć przeprowadzona zostanie ankieta ewaluacyjna (wśród rodziców oraz uczestników zajęć).
- Szczegółowa analiza wyników ankiety ewaluacyjnej oraz ocena postępów uczniów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów oraz zaplanować dalsze działania.
- Wszystkie wnioski i wyniki analiz ankiet ewaluacyjnych zostaną opracowane w sprawozdaniu i przedstawione dyrektorowi szkoły.