INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Rodzaj innowacji: innowacja programowo – metodyczna

Temat innowacji: TRENING EDUKREATYWNOŚCI™

OGÓLNE ZAŁOŻENIA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

Autor: Anna Sitek we współpracy z Anną Krenc, Magdaleną Przybysz i Weroniką Grochowską (Edukreatywne S.C.)

Temat: TRENING EDUKREATYWNOŚCI™

Przedmiot: dodatkowe zajęcia pozalekcyjne lub elementy

Rodzaj innowacji: innowacja programowo – metodyczna

Forma zajęć innowacyjnych: Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach obowiązkowych zajęć lekcyjnych

Adresaci innowacji: Uczniowie klas 4

Data wprowadzenia innowacji: październik 2020 r.

Data zakończenia innowacji: czerwiec 2021 r.

I Opis innowacji

TRENING EDUKREATYWNOŚCI™ to kompleksowe narzędzie do rozwijania kreatywności, umiejętności uczenia się oraz usprawniania funkcjonowania lewej półkuli u dzieci w wieku 6-12 lat do wykorzystania w trakcie codziennych zajęć lekcyjnych na każdym przedmiocie, a także jako osobne zajęcia poszerzające ofertę edukacyjną placówki.

Główne założenia zajęć:

  • Trening to zajęcia usprawniające funkcjonowanie lewej półkuli (myślenie logiczne, matematyczne, mówienie, pisanie, planowanie, elementy sensoryczne)
  • zajęcia rozwijające kreatywność i potencjał intelektualny (wyobraźnia, dostrzeganie podobieństw, twórcze myślenie)
  • wprowadzanie innowacyjnych technik uczenia się, rozwijanie umiejętności samodzielnego uczenia się (mapy myśli, kreatywne notatki, uczenie się poprzez zabawę)
  • eksperymenty naukowe
  • wprowadzanie technik usprawniających zapamiętywanie, metod heurystycznych
  • ćwiczenie umiejętności koncentracji uwagi,

Zajęcia Trening Edukreatywności™ podzielone są na trzy części:

  1. TRENING – ćwiczenia stymulujące pracę lewej półkuli mózgu, odpowiadającej między innymi za: logiczne myślenie, wykonywanie obliczeń matematycznych, mówienie, pisanie,planowanie
  2. EDU – ćwiczenia usprawniające proces uczenia się, zapoznanie uczniów z różnymi technikami nauki, tworzenie notatek przyjaznych mózgowi, gry i zabawy dydaktyczne
  3. KREATYWNOŚĆ - ćwiczenia stymulujące pracę prawej półkuli mózgu, odpowiadającej między innymi za: wyobraźnie, twórcze myślenie, dostrzeganie podobieństw

II Założenia ogólne

Główne założenia zajęć:

  • Trening to zajęcia usprawniające funkcjonowanie lewej półkuli (myślenie logiczne, matematyczne, mówienie, pisanie, planowanie, elementy sensoryczne)
  • zajęcia rozwijające kreatywność i potencjał intelektualny (wyobraźnia, dostrzeganie podobieństw, twórcze myślenie)
  • wprowadzanie innowacyjnych technik uczenia się, rozwijanie umiejętności samodzielnego uczenia się (mapy myśli, kreatywne notatki, uczenie się poprzez zabawę)
  • eksperymenty naukowe
  • wprowadzanie technik usprawniających zapamiętywanie, metod heurystycznych
  • ćwiczenie umiejętności koncentracji uwagi,

III Cele innowacji
Cel główny:

  • rozwijanie twórczego, kreatywnego myślenia i działania uczestników zajęć
  • kształcenie umiejętności uczenia się poprzez wprowadzanie technik usprawniających uczenie się
  • rozwijanie potencjału intelektualnego uczestników zajęć

Cele szczegółowe:

  • Wzrost wiary we własne możliwości w zakresie kreatywnego działania
  • rozwijanie umiejętności samodzielnego uczenia się (mapy myśli, kreatywne notatki, uczenie się poprzez zabawę)
  • zwiększenie motywacji i przyjemności z uczenia się
  • pobudzanie ciekawości poznawczej uczniów
  • rozwijanie umiejętności planowania własnych działań, planowania nauki,
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym (skojarzenia, budowanie historii, znajdowanie analogii, przeciwieństw, tworzenie niebanalnych połączeń wyrazowych)
  • nabywanie nowej wiedzy z zakresu nauk ścisłych, historii, geografii, ortografii, wiedzy ogólnej

IV Metody pracy

  • metoda stacji zadaniowych
  • metody stymulujące ciekawość poznawczą i myślenie pytajne
  • metody wykorzystujące techniki myślenia dywergencyjnego
  • metody wykorzystujące analogie i metafory
  • metody oparte na dramie kreatywnej
  • eksperymenty przyrodnicze
  • dyskusja, burza mózgów
  • metoda gier dydaktycznych
  • metody problemowe

V Formy pracy

  • praca grupowa (praca osoby prowadzącej zajęcia ze wszystkimi uczestnikami)
  • praca w małych zespołach (3 – 4osobowych),
  • praca indywidualna (jednolita,zróżnicowana)
  • praca w parach

VI Przewidywane osiągnięcia uczniów (korzyści wdrożenia innowacji)

  • Uczniowie poznają różne techniki zapamiętywania i sposoby uczenia się.
  • Będą potrafili skutecznie planować swoją naukę.
  • Uczestnicy zajęć nabędą nową wiedzę z zakresu nauk ścisłych, historii, geografii, ortografii, wiedzy ogólnej.
  • Zwiększy się kreatywność uczniów.
  • Uczniowie rozwiną umiejętność samodzielnego uczenia się (mapy myśli, kreatywne notatki, uczenie się poprzez zabawę)
  • Zwiększy się motywacja uczniów do nauki.
  • Uczniowie będą posługiwania się językiem ojczystym (skojarzenia, budowanie historii, znajdowanie analogii, przeciwieństw, tworzenie niebanalnych połączeń wyrazowych)

VII Ewaluacja

  • Program Trening Edukreatywności™ zakłada systematyczną, bieżącą ewaluację zajęć poprzez obserwowanie postępów uczestników zajęć.
  • Na zakończenie zajęć przeprowadzona zostanie ankieta ewaluacyjna (wśród rodziców oraz uczestników zajęć).
  • Szczegółowa analiza wyników ankiety ewaluacyjnej oraz ocena postępów uczniów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów oraz zaplanować dalsze działania.
  • Wszystkie wnioski i wyniki   analiz   ankiet   ewaluacyjnych   zostaną opracowane w sprawozdaniu i przedstawione dyrektorowi szkoły.