Innowacja pedagogiczna z fizyki „Laboratorium szalonego naukowca”
Innowacja pedagogiczna z fizyki „Laboratorium szalonego naukowca”
Autor: mgr Dorota Wałęga
Zakres innowacji:
działaniem innowacyjnym zostaną objęci uczniowie klasy siódmej i ósmej szkoły podstawowej
Czas trwania:
rok szkolny 2019/2020 i kolejne lata szkolnej nauki
Typ innowacji:
programowa,
metodyczna
Opis innowacji:
Fizyka w grupie nauk przyrodniczych pełni niezwykle ważna rolę. Przy konstruowaniu tematyki zajęć wzięłam pod uwagę fakt, że fizyka jest dziedziną kształcenia, w której metody nauczania – uczenia się sprzyjają rozwijaniu umiejętności samodzielnej pracy, uczą stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie, pozwalają uczniom dostrzec i zrozumieć związki przyczynowo – skutkowe między zjawiskami fizycznymi.
Innowacja dotyczy lekcji powtórzeniowych i zakłada stosowanie różnorodnych aktywizujących metod i środków dydaktycznych z wykorzystaniem odpowiednich generatorów. Zajęcia przygotowane są w oparciu o zasady funkcjonowania Escape Room, aby utrwalić poznane zjawiska, kształtować twórcze myślenie i odpowiednie postawy. Uczniowie samodzielnie będą poszukiwać odpowiedzi na pytania zawarte w grach czy quizach interaktywnych, a nauczyciel jedynie towarzyszy im w przedsięwzięciach, nie podaje gotowych rozwiązań, lecz jedynie ukierunkowuje proces myślenia. Interaktywne zadania będą narzędziem, które ułatwią uczniom samodzielne rozwiązywanie problemów. Pozwoli to na znajdowaniu małych sukcesów w odtwarzaniu poznanych pojęć dając namiastkę sukcesu edukacyjnego, który zmotywuje ich do dalszej pracy i nauki.
Cel ogólny:
- popularyzacja fizyki i przełamanie dość powszechnej niechęci do tego przedmiotu
- uświadomienie uczniom, że fizyka może być barwna i wesoła
- pobudzenie uczniów do aktywności twórczej, wyzwalanie i wzmacnianie motywacji do nauki
- ,,zabawowa” forma zdobywania wiedzy i umiejętności
- prezentacja fizyki w sposób przyjazny dla ucznia
- rozwijanie, promowanie i dowartościowanie indywidualnych zainteresowań
- pokonanie zahamowań zwłaszcza u słabszych uczniów
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- nie boi się fizyki
- wie, że fizyka jest ciekawa
- pobudza twórcze myślenie
- rozwijanie zainteresowania fizyką
- pobudzenie aktywności poprzez doświadczenia z grami
- zwiększenie umiejętności samodzielnego dochodzenia do pojęć, prawd i reguł
Cele wychowawcze:
Uczeń:
- poznaje siebie (swoje możliwości, zainteresowania) i kieruje rozwojem swojej osobowości
- potrafi zaplanować swoją pracę, jest odpowiedzialny za podjętą i wykonaną pracę
- potrafi współpracować w grupie
- uczy się pewności siebie
Metody i formy realizacji:
metody pracy:
- burza mózgów (dzielenie się nieuporządkowanymi pomysłami, wybieranie najciekawszych rozwiązań)
- praca z kartami pracy przygotowanymi wcześniej za pomocą generatorów
- gry dydaktyczne
- praca w grupach
- praca z komputerem
formy pracy:
- praca indywidualna
- praca w parach
- praca w zespołach
Spodziewane efekty:
Po zrealizowaniu innowacji „Laboratorium szalonego naukowca” oczekuje następujących rezultatów:
- podniesienia poziomu nauczania fizyki w szkołach podstawowych
- wzrostu aktywności uczniów na lekcjach fizyki
- wzrostu zainteresowania fizyką i podniesienie kompetencji fizycznych
- zwiększenia umiejętności w wyciąganiu samodzielnych wniosków
- zwiększenia umiejętności samodzielnego dochodzenia do pojęć, prawd i reguł
- wzrostu motywacji do nauki, pracy własnej i twórczego myślenia
Ewaluacja innowacji
W czasie trwania innowacji zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania nauczyciela prowadzona będzie ewaluacja weryfikująca, czy cele innowacji pedagogicznej zostały spełnione. Badania te realizowane będą w formie systematycznych obserwacji, monitoringu
ocen, pracy i postępów uczniów oraz wywiadów sprawdzających czy realizacja innowacji przebiega zgodnie z jej założeniami.
Ewaluacji podlegać będzie:
stopień atrakcyjności innowacyjnych narzędzi edukacyjnych:
- wywiady,
- opinie,
- obserwacje uczniów,
- badanie, czy i jak zmienił się poziom wiedzy i umiejętności uczniów po wprowadzeniu innowacji:
- porównanie ocen z kartkówek i/lub prac klasowych,
- badanie, czy i w jakim stopniu zmieniła się aktywność uczniów na lekcji:
- obserwacja uczniów
- badanie, czy i w jakim stopniu zmieniła się motywacja do nauki, pracy własnej i twórczego myślenia
- obserwacja uczniów na lekcji,
- oceny
- sprawdzenie, czy zwiększyło się zainteresowanie fizyką:
- wywiady,
- opinie,
- obserwacje uczniów,