Innowacja pedagogiczna z fizyki „Laboratorium szalonego naukowca”

 
 

Innowacja pedagogiczna z fizyki „Laboratorium szalonego naukowca”

Autor: mgr Dorota Wałęga

Zakres innowacji:

działaniem innowacyjnym zostaną objęci uczniowie klasy siódmej i ósmej szkoły podstawowej

Czas trwania:

rok szkolny 2019/2020 i kolejne lata szkolnej nauki

Typ innowacji:

programowa,

metodyczna

Opis innowacji:

Fizyka w grupie nauk przyrodniczych pełni niezwykle ważna rolę. Przy konstruowaniu tematyki zajęć wzięłam pod uwagę fakt, że fizyka jest dziedziną kształcenia, w której metody nauczania – uczenia się sprzyjają rozwijaniu umiejętności samodzielnej pracy, uczą stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie, pozwalają uczniom dostrzec i zrozumieć związki przyczynowo – skutkowe między zjawiskami fizycznymi.

Innowacja dotyczy lekcji powtórzeniowych i zakłada stosowanie różnorodnych aktywizujących metod i środków dydaktycznych z wykorzystaniem odpowiednich generatorów. Zajęcia przygotowane są w oparciu o zasady funkcjonowania Escape Room, aby utrwalić poznane zjawiska, kształtować twórcze myślenie i odpowiednie postawy. Uczniowie samodzielnie będą poszukiwać odpowiedzi na pytania zawarte w grach czy quizach interaktywnych, a nauczyciel jedynie towarzyszy im w przedsięwzięciach, nie podaje gotowych rozwiązań, lecz jedynie ukierunkowuje proces myślenia. Interaktywne zadania będą narzędziem, które ułatwią uczniom samodzielne rozwiązywanie problemów. Pozwoli to na znajdowaniu małych sukcesów w odtwarzaniu poznanych pojęć dając namiastkę sukcesu edukacyjnego, który zmotywuje ich do dalszej pracy i nauki.

Cel ogólny:                      

-       popularyzacja fizyki i przełamanie dość powszechnej niechęci do tego przedmiotu

-       uświadomienie uczniom, że fizyka może być barwna i wesoła

-       pobudzenie uczniów do aktywności twórczej, wyzwalanie i wzmacnianie motywacji do nauki

-       ,,zabawowa” forma zdobywania wiedzy i umiejętności

-       prezentacja fizyki w sposób przyjazny dla ucznia

-       rozwijanie, promowanie i dowartościowanie indywidualnych zainteresowań

-       pokonanie zahamowań zwłaszcza u słabszych uczniów

Cele szczegółowe:

Uczeń:

-       nie boi się fizyki

-       wie, że fizyka jest ciekawa

-       pobudza twórcze myślenie

-       rozwijanie zainteresowania fizyką

-       pobudzenie aktywności poprzez doświadczenia z grami

-       zwiększenie umiejętności samodzielnego dochodzenia do pojęć, prawd i reguł

Cele wychowawcze:

Uczeń:

-       poznaje siebie (swoje możliwości, zainteresowania) i kieruje rozwojem swojej osobowości

-       potrafi zaplanować swoją pracę, jest odpowiedzialny za podjętą i wykonaną pracę

-       potrafi współpracować w grupie

-       uczy się pewności siebie

Metody i formy realizacji:

metody pracy:

-       burza mózgów (dzielenie się nieuporządkowanymi pomysłami, wybieranie najciekawszych rozwiązań)

-       praca z kartami pracy przygotowanymi wcześniej za pomocą generatorów

-       gry dydaktyczne

-       praca w grupach

-       praca z komputerem

formy pracy:

-       praca indywidualna

-       praca w parach

-       praca w zespołach

Spodziewane efekty:

Po zrealizowaniu innowacji „Laboratorium szalonego naukowca” oczekuje następujących rezultatów:

-       podniesienia poziomu nauczania fizyki w szkołach podstawowych

-       wzrostu aktywności uczniów na lekcjach fizyki

-       wzrostu zainteresowania fizyką i podniesienie kompetencji fizycznych

-       zwiększenia umiejętności w wyciąganiu samodzielnych wniosków

-       zwiększenia umiejętności samodzielnego dochodzenia do pojęć, prawd i reguł

-       wzrostu motywacji do nauki, pracy własnej i twórczego myślenia

Ewaluacja innowacji

W czasie trwania innowacji zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania nauczyciela prowadzona będzie ewaluacja weryfikująca, czy cele innowacji pedagogicznej zostały spełnione. Badania te realizowane będą w formie systematycznych obserwacji, monitoringu

ocen, pracy i postępów uczniów oraz wywiadów sprawdzających czy realizacja innowacji przebiega zgodnie z jej założeniami.

Ewaluacji podlegać będzie:

stopień atrakcyjności innowacyjnych narzędzi edukacyjnych:

-       wywiady,

-       opinie,

-       obserwacje uczniów,

-       badanie, czy i jak zmienił się poziom wiedzy i umiejętności uczniów po wprowadzeniu innowacji:

- porównanie ocen z kartkówek i/lub prac klasowych,

-       badanie, czy i w jakim stopniu zmieniła się aktywność uczniów na lekcji:

- obserwacja uczniów

-       badanie, czy i w jakim stopniu zmieniła się motywacja do nauki, pracy własnej i twórczego myślenia

- obserwacja uczniów na lekcji,

- oceny

-       sprawdzenie, czy zwiększyło się zainteresowanie fizyką:

- wywiady,

- opinie,

- obserwacje uczniów,