OK zeszyt jest zeszytem ucznia, a nie zeszytem nauczyciela, a to, co w nim się znajdzie, jest ustalane wspólnie. Uczniowie w nim cele lekcji i kryteria sukcesu (NaCoBeZu), swoje notatki, samoocenę czasem ocenę koleżeńską i samoocenę, czyli informację od samego siebie oraz podsumowanie procesu uczenia się w formie refleksji uczniowskiej. A wszystko to zgodnie z zasadą PPP –powoli, podlewać, pomagać.
Notatki w OK zeszycie są rzeczywiście ucznia. Dziecko samo decyduje, w jaki sposób przełoży treści lekcji na notatkę. Tworzy w ten sposób dla siebie pewien rodzaj podręcznika. Wybiera, czy woli tabelę, czy mapę myśli, wykres, czy jeszcze inny sposób notowania.
To narzędzie pozwala uczniom zrozumieć, że zdobywają wiedzę dla siebie, a nie dla stopni. Pozwala na rozwijanie swoich kompetencji w zakresie kreatywności.
„Twojego dziecka nie określa żadna ocena szkolna, lecz praca nad sobą i wysiłek, jaki musiało włożyć, by być w miejscu, w którym jest obecnie. Jego oceny nie określają , kim był, kim jest, ani kim będzie. Życie nie jest olimpiadą, a świat nie jest szkolną aulą. Życiem kierują relacje, emocje i pasje.” Jakub Andrzejczak