Innowacja pedagogiczna z zakresu geografii Mali Europejczycy
Innowacja pedagogiczna z zakresu geografii Mali Europejczycy
Autor: mgr Aneta Chmarzyńska
Innowacja pedagogiczna programowo – metodyczna z zakresu geografii regionalnej
„Mali Europejczycy”
Zakres innowacji:
Program innowacji będzie realizowany w wymiarze 1 godziny tygodniowo w ramach zajęć kółka geograficznego. Jest on skierowany do uczniów klasy piątej
Czas trwania: rok szkolny 2019/2020
Opis innowacji
Polska od 2004 roku należy do Unii Europejskiej. Warto upowszechniać wśród uczniów wiedzę dotyczącą integracji europejskiej. Od kilku lat współorganizuję w naszej szkole konkurs wiedzy „Unia Europejska bez tajemnic”. W ramach realizacji innowacji współpracować będę z panem Krzysztofem Stronikowskim, który od wielu już lat przygotowuje uczniów do konkursów wiedzy o Unii Europejskiej.
Chciałabym przybliżyć dzieciom historię i kulturę państw tworzących Unię Europejską. Dać im możliwość poznania ciekawych miejsc, znanych zabytków, flag i map poszczególnych państw. Na zajęciach dzieci dowiedzą się o znanych osobistościach, tradycjach i zwyczajach państw członkowskich. Poznają również lokalne legendy. Podróże zamierzam uatrakcyjnić uczniom poprzez różnorodne zadania (zagadki, łamigłówki, krzyżówki, rebusy, gry, itd.), których wykonywanie umożliwi dzieciom wykorzystanie posiadanej już wiedzy z zakresu przyrody, matematyki, ortografii i gramatyki.
Głównym założeniem innowacji jest zapoznanie uczniόw z funkcjonowaniem Unii Europejskiej, przygotowanie ich do świadomego uczestnictwa w życiu zjednoczonej Europy
i zachęcenie do uczestnictwa w konkursach związanych z tą tematyką. Innowacja ma na celu rozwijanie u uczniów zainteresowania światem oraz zdobywanie wiedzy o omawianych państwach, kształtowanie pozytywnych postaw, takich jak poszanowanie godności innych, tolerancja czy szacunek do odrębności narodowej.
Cele innowacji:
Ogólne:
- Popularyzacja wiedzy o Unii Europejskiej,
- Poszerzenie wiedzy o krajach członkowskich Unii Europejskiej,
- Rozwijanie tożsamości europejskiej
- Wdrażanie do podejmowania samodzielnych działań w celu zdobywania wiedzy
i umiejętności.
- Wzbudzenie zainteresowania uczniów Unią Europejską i rozbudzenie ich ciekawości poznawczej
- Kształcenie umiejętności posługiwania się mapą ( w tym mapą cyfrową)
- Wyrabianie poczucia tożsamości narodowej, regionalnej i lokalnej oraz dumy z naszego dziedzictwa kulturowego
Szczegółowe:
Uczeń:
- Poznaje zwyczaje oraz tradycje wybranych krajόw Unii Europejskiej
- Poznaje walory turystyczne wybranych państw
- Zna pojęcia: symbole narodowe, godło, hymn, flaga
- Rozpoznaje flagi wybranych krajόw Unii Europejskiej
- Rozumie pojęcia: Polak, Europejczyk, Unia Europejska
- Zna niektόrych europejskich autorόw tworzących dla dzieci
- Rozpoznaje niektόrych europejskich sportowcόw, muzykόw, artystόw, kompozytorόw
- Zna ciekawostki kulinarne poszczegόlnych państw członkowskich
- Rozpoznaje najciekawsze i najbardziej znane zabytki
- Potrafi wskazać na mapie położenie wybranych państw członkowskich Unii Europejskiej
- Słucha wybranych utworόw kompozytorόw europejskich
- Zna kilka zwrotόw obcojęzycznych
- Stara się być tolerancyjny dla obywateli innych narodόw
- Potrafi komunikować się, wspόłpracować i wyrażać własną opinię.
Założone cele realizowane będą poprzez pogadanki, prelekcje, wystawy, gry dydaktyczne, piosenki, filmiki edukacyjne, prezentacje multimedialne, gry komputerowe
i planszowe, zdjęcia, albumy, czasopisma i książki popularno –naukowe.
Warunki realizacji innowacji pedagogicznej
Program innowacyjny “Mali Europejczycy” będzie realizowany w poszczególnych miesiącach od grudnia do czerwca. Wskazane jest aby zespół uczniowski liczył nie więcej niż 25 osób z uwagi na podmiotowe traktowanie uczniów, możliwości realizacyjne poszczególnych zadań i nieskrępowaną atmosferę. Proponowana innowacja pedagogiczna przyczynia się do rozwoju i wychowania uczniόw, Rozwija wrażliwość estetyczną, daje możliwość poznania tradycji i zwyczajόw panujących w innych krajach europejskich. Daje uczniom możliwość poznania sławnych ludzi, ich dorobku życiowego i artystycznego. Zaproponowane przeze mnie zajęcia są skierowane do uczniów klas piątych, którzy są chętni podjąć wyzwania i w przyjaznej atmosferze zdobywać nową wiedzę i umiejętności. Współpraca z panem Krzysztofem Stronikowskim opierać będzie się na wspólnym prowadzeniu zajęć, organizacji materiałów i przygotowywaniu uczniów do udziału
w konkursie wiedzy o Unii Europejskiej.
W przyszłym roku planowana jest kontynuacja innowacji w tematycznie zróżnicowanych blokach, których zakres będzie utrwalał i poszerzał wiedzę i umiejętności uczniów z tematyki realizowanej aktualnie na lekcjach geografii.
Metody pracy
- pokaz
-opis
-opowiadanie
- praca z tekstem, książką
- pogadanka
- dyskusja
-oglądowa (film edukacyjny)
- burza mózgów
- praca z mapą
- puzzle
- metoda projektu
- gry dydaktyczne
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- indywidualna
- grupowa
- zbiorowa
Środki dydaktyczne:
- podręczniki
- teksty źródłowe, czasopisma, broszury,
- karty pracy,
- pomoce graficzne,
- zdjęcia, albumy,
- flagi,
- mapy,
- plansze,
- atlasy,
- przewodniki,
- gry dydaktyczne,
- prezentacje multimedialne,
- płyty cd,
- Internet
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
Uczeń:
- potrafi pokazać na mapie swój kraj i państwa europejskie,
- wymienia i wskazuje na mapie kraje sąsiadujące z Polską,
- rozumie pojęcie tożsamości narodowej,
- zna najpopularniejsze zabawy dziecięce pochodzące z krajów członkowskich Unii Europejskiej,
- zna i opisuje symbole Unii Europejskiej (flaga, hymn, waluta, maskotka Syriusz),
- zna państwa członkowskie Unii Europejskiej
- wskazuje ludzi zasłużonych dla rozwoju kultury europejskiej w różnych dziedzinach
- wylicza podstawowe cechy życia innych narodów europejskich,
- zna kulturę i obyczaje państw członkowskich,
- zna i stosuje niektóre zwroty grzecznościowe oraz słownictwo zaczerpnięte z innych języków,
- zna legendy o wybranych państwach Unii Europejskiej
- potrafi samodzielnie poszukiwać informacji, rozwiązywać problemy i współdziałać
w grupie.
Ewaluacja
Ewaluację innowacji pedagogicznej “Mali Europejczycy” stanowić będą narzędzia do sprawdzenia osiągnięcia założonych celów (test wiadomości i umiejętności, arkusze obserwacji, prace dzieci, prezentacje przygotowane przez uczniów) oraz końcowy projekt „Moja mała podróż”, w którym uczniowie będą mieli za zadanie zachęcić innych do odwiedzenia danego kraju. Projekt ten pozwoli dzieciom wykorzystać zdobytą na zajęciach wiedzę.