Innowacja pedagogiczna z zakresu geografii Mali Europejczycy

 
 

Innowacja pedagogiczna z zakresu geografii Mali Europejczycy

Autor: mgr Aneta Chmarzyńska

 

Innowacja pedagogiczna programowo – metodyczna z zakresu geografii regionalnej

„Mali Europejczycy”

Zakres innowacji:

Program innowacji będzie realizowany w wymiarze 1 godziny tygodniowo w ramach zajęć kółka geograficznego. Jest on skierowany do uczniów klasy piątej

Czas trwania: rok szkolny 2019/2020

Opis innowacji

Polska od 2004 roku należy do Unii Europejskiej. Warto upowszechniać wśród uczniów wiedzę dotyczącą integracji europejskiej. Od kilku lat współorganizuję w naszej szkole konkurs wiedzy „Unia Europejska bez tajemnic”. W ramach realizacji innowacji współpracować będę z panem Krzysztofem Stronikowskim, który od wielu już lat przygotowuje uczniów do konkursów wiedzy o Unii Europejskiej.

Chciałabym przybliżyć dzieciom historię i kulturę państw tworzących Unię Europejską. Dać im możliwość poznania ciekawych miejsc, znanych zabytków, flag i map poszczególnych państw. Na zajęciach dzieci dowiedzą się o znanych osobistościach, tradycjach i zwyczajach państw członkowskich. Poznają również lokalne legendy. Podróże zamierzam uatrakcyjnić uczniom poprzez różnorodne zadania (zagadki, łamigłówki, krzyżówki, rebusy, gry, itd.), których wykonywanie umożliwi dzieciom wykorzystanie posiadanej już wiedzy z zakresu przyrody, matematyki, ortografii i gramatyki.

Głównym założeniem innowacji jest zapoznanie uczniόw z funkcjonowaniem Unii Europejskiej, przygotowanie ich do świadomego uczestnictwa w życiu zjednoczonej Europy
i zachęcenie do uczestnictwa w konkursach związanych z tą tematyką. Innowacja ma na celu rozwijanie u uczniów zainteresowania światem oraz zdobywanie wiedzy o omawianych państwach, kształtowanie pozytywnych postaw, takich jak poszanowanie godności innych, tolerancja czy szacunek do odrębności narodowej.

Cele innowacji:

Ogólne:

- Popularyzacja wiedzy o Unii Europejskiej,

- Poszerzenie wiedzy o krajach członkowskich Unii Europejskiej,

- Rozwijanie tożsamości europejskiej

- Wdrażanie do podejmowania samodzielnych działań w celu zdobywania wiedzy
i umiejętności.

- Wzbudzenie zainteresowania uczniów Unią Europejską i rozbudzenie ich ciekawości poznawczej

- Kształcenie umiejętności posługiwania się mapą ( w tym mapą cyfrową)

- Wyrabianie poczucia tożsamości narodowej, regionalnej i lokalnej oraz dumy z naszego dziedzictwa kulturowego

Szczegółowe:

Uczeń:

- Poznaje zwyczaje oraz tradycje wybranych krajόw Unii Europejskiej

- Poznaje walory turystyczne wybranych państw

- Zna pojęcia: symbole narodowe, godło, hymn, flaga

- Rozpoznaje flagi wybranych krajόw Unii Europejskiej

- Rozumie pojęcia: Polak, Europejczyk, Unia Europejska

- Zna niektόrych europejskich autorόw tworzących dla dzieci

- Rozpoznaje niektόrych europejskich sportowcόw, muzykόw, artystόw, kompozytorόw

- Zna ciekawostki kulinarne poszczegόlnych państw członkowskich

- Rozpoznaje najciekawsze i najbardziej znane zabytki

- Potrafi wskazać na mapie położenie wybranych państw członkowskich Unii Europejskiej

- Słucha wybranych utworόw kompozytorόw europejskich

- Zna kilka zwrotόw obcojęzycznych

- Stara się być tolerancyjny dla obywateli innych narodόw

- Potrafi komunikować się, wspόłpracować i wyrażać własną opinię.

Założone cele realizowane będą poprzez pogadanki, prelekcje, wystawy, gry dydaktyczne, piosenki, filmiki edukacyjne, prezentacje multimedialne, gry komputerowe
i planszowe, zdjęcia, albumy, czasopisma i książki popularno –naukowe.

Warunki realizacji innowacji pedagogicznej

Program innowacyjny “Mali Europejczycy” będzie realizowany w poszczególnych miesiącach od grudnia do czerwca. Wskazane jest aby zespół uczniowski liczył nie więcej niż 25 osób z uwagi na podmiotowe traktowanie uczniów, możliwości realizacyjne poszczególnych zadań i nieskrępowaną atmosferę. Proponowana innowacja pedagogiczna przyczynia się do rozwoju i wychowania uczniόw, Rozwija wrażliwość estetyczną, daje możliwość poznania tradycji i zwyczajόw panujących w innych krajach europejskich. Daje uczniom możliwość poznania sławnych ludzi, ich dorobku życiowego i artystycznego. Zaproponowane przeze mnie zajęcia są skierowane do uczniów klas piątych, którzy są chętni podjąć wyzwania i w przyjaznej atmosferze zdobywać nową wiedzę i umiejętności. Współpraca z panem Krzysztofem Stronikowskim opierać będzie się na wspólnym prowadzeniu zajęć, organizacji materiałów i przygotowywaniu uczniów do udziału
w konkursie wiedzy o Unii Europejskiej.

W przyszłym roku planowana jest kontynuacja innowacji w tematycznie zróżnicowanych blokach, których zakres będzie utrwalał i poszerzał wiedzę i umiejętności uczniów z tematyki realizowanej aktualnie na lekcjach geografii.

Metody pracy

- pokaz

-opis

-opowiadanie

- praca z tekstem, książką

- pogadanka

- dyskusja

-oglądowa (film edukacyjny)

- burza mózgów

- praca z mapą

- puzzle

- metoda projektu

- gry dydaktyczne

Formy organizacyjne pracy uczniów:

- indywidualna

- grupowa

- zbiorowa

Środki dydaktyczne:

- podręczniki

- teksty źródłowe, czasopisma, broszury,

- karty pracy,

- pomoce graficzne,

- zdjęcia, albumy,

- flagi,

- mapy,

- plansze,

- atlasy,

- przewodniki,

- gry dydaktyczne,

- prezentacje multimedialne,

- płyty cd,

- Internet

Przewidywane osiągnięcia uczniów:

Uczeń:

- potrafi pokazać na mapie swój kraj i państwa europejskie,

- wymienia i wskazuje na mapie kraje sąsiadujące z Polską,

- rozumie pojęcie tożsamości narodowej,

- zna najpopularniejsze zabawy dziecięce pochodzące z krajów członkowskich Unii Europejskiej,

- zna i opisuje symbole Unii Europejskiej (flaga, hymn, waluta, maskotka Syriusz),

- zna państwa członkowskie Unii Europejskiej

- wskazuje ludzi zasłużonych dla rozwoju kultury europejskiej w różnych dziedzinach

- wylicza podstawowe cechy życia innych narodów europejskich,

- zna kulturę i obyczaje państw członkowskich,

- zna i stosuje niektóre zwroty grzecznościowe oraz słownictwo zaczerpnięte z innych języków,

- zna legendy o wybranych państwach Unii Europejskiej

- potrafi samodzielnie poszukiwać informacji, rozwiązywać problemy i współdziałać
w grupie.

Ewaluacja

Ewaluację innowacji pedagogicznej “Mali Europejczycy” stanowić będą narzędzia do sprawdzenia osiągnięcia założonych celów (test wiadomości i umiejętności, arkusze obserwacji, prace dzieci, prezentacje przygotowane przez uczniów) oraz końcowy projekt „Moja mała podróż”, w którym uczniowie będą mieli za zadanie zachęcić innych do odwiedzenia danego kraju. Projekt ten pozwoli dzieciom wykorzystać zdobytą na zajęciach wiedzę.